|
|
Musik
Andre projekter
Alt det andet
I sommeren 2007 blev Musikhuset symfoniorkestrets daglige arbejdsted. Alle, der kender den del af byen, ved at parkeringsforholdene der er problematiske. Løsningen blev, at skaffe en tohjuler, som kan parkeres i cykelkælderen. Jeg faldt over denne NSU Lux fra 1953.
Den blev købt i forholdsvis god og komplet stand. Bremserne var ok, håndtag og pedaler også.
De eneste fejl var, at den ikke kunne starte, utæthed for gearolie og lidt med lyset. Ja, så var der jo også lige støddæmperne, som ganske enkelt ikke virkede.
Det sidste skulle vise sig at være et langt større problem, end jeg havde regnet med. Støddæmpere til gamle NSU'er kan nemlig ikke købes nogen steder. Man kan kun renovere de gamle. Dvs. altså, hvis den man har er af en type, der kan skilles ad. Det kunne min ikke.
Enden af det blev, at jeg slog til på et tilbud om at købe to motorcykelvrag, som indeholdt bl.a. den eftertragtede del.
Ok, nu kunne jeg komme videre (efter ca 1 1/2 måned). Støddæmperne på igen og det hele skrues sammen. Nu skulle der liv i dyret. Efter lidt "trial and error", fik jeg forbundet ledninger rigtigt til batteriet. Jeg måtte nu også montere en ny toppakning, inden den måtte den se sig besejret.
Den blev godkendt ved 1. syn, og den kører faktisk rigtig godt. Jeg vil bruge den i sommer og måske næste sommer også, inden jeg splitter den helt ad og får den malet og gjort pæn.
Renovering af en af forstøddæmperne
Tæppetape for at få hold på cylinderen...
..hjemmelavet specialværktøj, fremstillet af en stump rør..
..et stykke sikkerhedssele omkring...
..indre rør trukket ud med ekspansionsbolt..
..foreløbig sml. af hjemmelavet NSU-værktøj..
..forkert - fjederen strammer, når man drejer..
..rigtigt - slå på enden af fjederen..
NSU Lux årg. 1953
Min cykel
stelnummer 1748193
slagvolumen 198
Fremstillingsår 195?
Egenvægt 135
Totalvægt 285
Så meget skal en NSU Lux skilles ad før man kan komme til centralstøddæmpen